Nieuws

Tips voor succesvol netwerken

 

De juiste mensen kennen, daar heb je wat aan. Of de juiste mensen leren kennen natuurlijk… Maar hoe dan? Door te netwerken. Want de juiste mensen kunnen jou aan een nieuwe baan helpen. Of nog beter: je droombaan! Met deze tips weet je op de volgende carrièrebeurs, inhousedag of ander evenement precies hoe je dat moet aanpakken en hoe je jezelf kunt laten zien.

Tip 1. Zorg ervoor dat je je goed voorbereid

Of je nu naar een carrièrebeurs, inhousedag of ander evenement gaat, in veel gevallen is er een lijst met aanwezige bedrijven of deelnemers beschikbaar. Zorg dat je deze lijst in bezit hebt zodat je vooraf kunt bepalen met wie je in contact wilt komen. Wil je met een bedrijf in contact komen? Zoek dan alvast informatie op over de organisatie zodat je weet wie ze zijn en wat ze doen.

Wil je met een specifiek persoon in contact komen? Benader deze dan op LinkedIn met een persoonlijk bericht, met bijvoorbeeld: “Ik ga morgen ook naar 'xxx', het lijkt me leuk je daar te ontmoeten. Zullen we alvast linken?” Mocht je elkaar dan toch niet zien, dan heb je meteen een goed excuus om naderhand (eventueel telefonisch) in contact te komen.

Tip 2. Kom enthousiast en energiek binnen

Zet onderweg muziek aan waar je enthousiast van wordt en schroef het volume flink op. Dat is heel lekker voor je energie waardoor je enthousiast en energiek op de plaats van bestemming binnenkomt. Dan maak je niet alleen een hele goede eerste indruk, maar daarmee trek je mensen aan, wat een heel groot voordeel is. Uit onderzoek onder 5000 mensen is namelijk gebleken dat 85% van de mensen moeite heeft om op anderen af te stappen. En als ze bij jou komen hoef je dat dus al niet te doen.

Tip 3. Stap op onbekenden af

Je bent aangekomen op de carrièrebeurs, inhousedag of een ander evenement, dus het is tijd voor actie. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Netwerken begint bij het leren kennen van nieuwe mensen en daarbij hoort ook het afstappen op onbekenden. Dat wordt een stuk makkelijker als je op een groepje van drie afstapt, dan wanneer je een groepje van twee uitkiest. Want: twee mensen zijn vaak dieper met elkaar in gesprek dan een groepje van drie.

In het laatste geval is er vaak één iemand die praat en twee die luisteren. De prater is geneigd één persoon meer in het gesprek te betrekken dan de ander. Als je dat ziet gebeuren, dan kun je aan die ander vragen of het goed is dat je erbij komt staan. Bij een “ja” stel je jezelf voor aan deze persoon en meng je je in het gesprek. Loop vooral niet te hard van stapel, want niemand houdt van mensen die zich op een dergelijk moment teveel op de voorgrond begeven.

Tip 4. Durf afscheid te nemen

Soms heb je de neiging om lang te blijven hangen bij één iemand. Dat is misschien heel gezellig, maar je ontmoet er minder mensen mee. Houd het kort en krachtig, dan kun je nog meer mensen ontmoeten. Veel mensen gebruiken dan een smoesje als: “ik ga even naar de wc”, om vervolgens niet meer terug te keren.

Beter kun je gewoon eerlijk zijn en zeggen: “Ik vond het leuk je te spreken. Ik wil nog even wat andere mensen spreken. Zodra ik naar huis ga geef ik je nog een hand”. Het is hierbij van belang dat je het oprecht meent. Dus doe deze belofte niet aan iedereen, maar alleen aan mensen die je echt nog even de hand wilt schudden. En, het belangrijkste van allemaal: doe wat je belooft en kom voor je naar huis gaat nog even langs. Hiermee laat je meteen zien dat je gemaakte afspraken nakomt, waarmee je betrouwbaar overkomt op de ander.

* Mocht je iemand onverhoopt niet meer kunnen vinden als je weg gaat, stuur dan gelijk een berichtje op LinkedIn, dan ben je ook direct verbonden.

Tip 5. Onthoud namen

Veel mensen zijn op het moment dat ze zich aan iemand anders voorstellen met zichzelf bezig. Wat zal ik zeggen? Hoe kom ik over? Daardoor is het heel lastig om te luisteren naar wat iemand anders zegt en voor je het weet heb je zijn of haar naam gemist of niet goed verstaan. Bovendien worden de namen bij het voorstellen vaak tegelijk gezegd waardoor geen van beiden weet wie de ander is. Wees je daar dus bewust van.

Spreek rustig en stel jezelf rustig voor en neem de tijd om bewust naar de ander te luisteren, dan wordt het al een stuk makkelijker. Ook kun je de naam van je gesprekspartner koppelen aan iemand die je kent met dezelfde naam, dan onthoud je het beter.

* Zet de naam van de persoon na het gesprek direct in je telefoon en/of zoek deze persoon op via LinkedIn.

Tip 6. Laat jezelf zien

Neem je deel aan een workshop of sessie en stelt de spreker je een vraag? Wees dan niet bang om jezelf te laten zien en verstop jezelf niet achter een korte boodschap. Zorg ook dat je een pitch klaar hebt voor het geval dit wordt gevraagd of de mogelijkheid zich voordoet. Daarmee maak je een goede eerste indruk. Bijkomend voordeel is dat mensen na een sessie waarbij jij jezelf hebt laten zien jou nog sneller zullen benaderen.

Neem de tips goed in je op en probeer ze uit, want oefening baart kunst. Uiteindelijk draait het allemaal om enthousiasme, het leuk hebben. Straal je dit uit? Dan maak je een fantastische eerste indruk.

Nieuws & ervaringen van traineeships

25 april 2023 - Een traineeship biedt veel mogelijkheden als kickstart van jouw carrière. Het allerfijnst aan een traineeship is dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt of wat je achtergrond is, of je nou net uit de schoolbanken komt of al enige werkervaring hebt.
Krijgen urgente cliënten altijd voorrang op cliënten die al 4 jaar op de wachtlijst staan? Zomaar een vraag waar je als zorgbemiddelaar mee te maken krijgt. Bij Zorgon vinden we dat zorgbemiddeling echt een vak is. Daarom starten we binnenkort met een één-jarig traineeship over zorgbemiddeling. Wil jij graag een cliënt met een zorgvraag op het juiste moment zorg bieden? Ontdek of het Traineeship Zorgbemiddeling bij jou past. 
Veel uitzendkrachten, geen grip op de personeelskosten, vertroebeling van de rollen en een onderlinge cultuur van naar elkaar wijzen. Een mooie uitdaging voor ons binnen een van de verpleeghuizen van een Nederlandse VVT-organisatie. Het doel? Iedereen, van teamleider tot planner, de tools bieden om hun eigenaarschap te herpakken. En dat lukte!

FITZ heeft in totaal 4 jaar de FD Gazellen-award gewonnen in de categorie grote bedrijven.

Login