HR & Payroll, Nieuws

Vier tips om intern en extern een waardevol netwerk op te bouwen

Het houdt ons allemaal bezig. In tijden van thuiswerken wil je contact blijven houden met elkaar. Met collega’s, met je opdrachtgever, met vakgenoten en misschien wil je wel contact leggen met mensen die je nog niet kent. Om kennis uit te wisselen, om te starten met een nieuwe opdracht of om mensen bij elkaar te brengen met een specifiek doel. Hoe bouw je aan een intern en extern waardevol netwerk? HR Process & Payroll Consultant Caroline geeft je 4 tips!

1.    Organiseer koffiemomentjes

Vraag jezelf eens af: hoe goed ken ik mijn collega’s nu eigenlijk? Van wie zou ik meer willen weten? Met wie kan ik sparren over een bepaald onderwerp? Wellicht had je daar ‘normaal’ geen tijd voor of heb je er niet aan gedacht omdat je vaak met collega’s op locatie aan het werk was. Maar zeg nu zelf... Microsoft Teams is toch super laagdrempelig om even een koffiemomentje in te schieten?
Toen thuiswerken de nieuwe norm werd, heeft onze afdeling Marketing een ontzettend leuk initiatief opgezet voor een koffiemomentje. En dat was een succes. Veel mensen deden mee en je kon zo ook weer nieuwe contacten op doen. Binnen en buiten je eigen domein. Zo dronk ik koffie met vier collega’s waaronder Healthcare en Finance consultants. Sindsdien organiseer ik zelf ook wel eens koffiemomentjes.

Weet je toevallig dat medewerker X aan een leuk project werkt, vraag degene om een keer koffie te drinken en over het project te praten. Spreek eventueel ook alvast een vervolgmoment af, zo houd je je contacten warm. 

2.    Maak jezelf zichtbaar, stel vragen en deel kennis

Maak je jezelf zichtbaar, dan wordt er aan je gedacht. Geven en nemen is hier van toepassing. Een netwerk opbouwen, intern of extern, kan je zomaar eens een nieuwe opdracht opleveren. Hoe ik mezelf zichtbaar maak? 

  • Ik organiseer koffiemomentjes en online lunchafspraken. 
  • Op LinkedIn deel ik relevante berichten over mijn vakgebied met mijn netwerk.
  • Hulp vragen bij een casus of opdracht? Doe dat! Je leert van anderen en anderen van jou.
  • Ik deel resultaten van projecten met collega’s.

Weet van tevoren wat je uit een “netwerksessie” wil halen. En communiceer dit met je gesprekspartner. En als jij degene bent die altijd kennis of ervaringen heeft doorgegeven, wees dan ook niet bang eens iets terug te vragen. Netwerken is immers tweerichtingsverkeer.

3.    Plan een loopbaangesprek of vraag feedback aan vakgenoten

Als trainee of consultant heb je regelmatig contact met met HR en Talent & Professional Development Managers. Doorgaans bespreek je de lopende gang van zaken, praktische wijzigingen, maar ook je carrièreplanning. 

Ik zelf wist al snel, vanaf het moment dat het nieuwe functiehuis online kwam, welke kant zij op wilde. Haar Professional Development Manager groeide naar zeggen van Caroline met haar mee! Maar soms zijn er ook collega’s die eerst willen sparren met collega’s of externen die een vergelijkbaar carrièrepad hadden doorlopen, voordat zij een ‘definitieve’ keuze maken. Ik plande een gesprek met, toen nog mijn Talent Development Manager en in dit geval dezelfde persoon, en voor ik het wist had ik een aantal namen van collega’s die ik eens kon bellen om mijn vragen te stellen en ervaringen mee uit te wisselen. Tijd investeren in jezelf en in anderen, daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

4.    Wees een detective

In ons werk zijn we soms net een detective. We zijn continu op zoek naar het missende puzzelstukje, de fout in het systeem of de juiste processtappen. Wat zeker is: we gaan voor procesoptimalisatie, dus we blijven vragen stellen om tot de juiste oplossing te komen. We gaan ook wel eens ergens tegenin bij het team of management en we betrekken belanghebbenden bij acties die we uitvoeren. 

Om goed te kunnen blijven puzzelen en speuren is het belangrijk op de hoogte te zijn van de trends en nieuwe regels in jouw vakgebied. Hierdoor zie je sneller kansen en kun je bepaalde artikelen en voorbeelden gebruiken als onderbouwing mocht je in het bedrijf nog niet de goodwill hebben opgebouwd om het direct van de grond te krijgen. Eigenlijk zijn we dus net een detective in een team vol ‘Payroll Controllers’. En past dan een puzzelstukje niet, bel dan even die ene collega. Met deze nieuwe inzichten lukt het vast wel.

Wat zijn jouw tips om een waardevol netwerk op te bouwen?
 

Nieuws & ervaringen

Na Daan Naus en Moniek Sewalt, zijn ook oudgedienden van De Quoratio Groep, Omid Sultani en Milou Meys terug op het oude honk, als HR Process & Payroll Consultant. Beide begonnen zij een aantal jaar geleden als trainee HR- en Salarisadministratie, om anno 2020 doorgegroeid te zijn tot consultant. ‘Een mooi vakgebied’ zoals ze het zelf noemen.
Nelleke is via een doorstart van Vossius Consultancy een nieuwe collega bij Zorgon, onderdeel van de Quoratio Groep. Zij vertelt alles over de omschakeling van een klein bedrijf naar een grote organisatie en welke voordelen dit met zich meebrengt.
Robin Nadort begon als trainee HRM- & Salarisadministratie bij de Quoratio Groep. Hij maakte een mooie ontwikkeling door. Inmiddels werkt hij twee dagen per week mee op de afdeling Sales en drie dagen bij opdrachtgevers. In 2021 start hij fulltime als Accountmanager binnen het vakgebied HR Process & Payroll dat hij zelf van binnen en buiten kent. Wat drijft hem en wat kunnen we komende tijd van hem verwachten? Lees mee!
Quoratio heeft een FD Gazellen-award 2019 gewonnen in de categorie grote bedrijven.

Login

Net zo’n koekiemonster als wij? Help ons alvast met het leegeten van de trommel en accepteer onze cookie policy :-) Meer weten?